Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bas en Laura - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bas en Laura - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Bas en Laura

20 December 2012 | Australië, Sydney

Heey iedereen,

Nieuw-Zeeland was in één woord fantastisch! Het is echt geweldig mooi daar. We zijn onze reis begonnen in Christchurch. Het centrum ligt nog duidelijk plat door de aardbeving in 2011 en er is daardoor niet zo heel veel te doen. Hoewel de opbouwwerkzaamheden al wel onderweg zijn en er initiatieven zijn zoals een winkelcentrum gebouwd uit scheepscontainers. Toen begon onze reis in de campervan. Het rijden ging allemaal prima, we zijn ondertussen al aardig gewend aan het links rijden. De eerste stop met de campervan was misschien nog wel de allermooiste, dat was Mount Cook. De rit ernaartoe was al adembenemend mooi, met de bergen die opdoemden op de achtergrond en een groot meer. Die avond hadden we geboekt om te gaan sterren staren op de berg. Op het zuidelijk halfrond kun je schijnbaar de melkweg zien en dat wilden we wel eens meemaken! Helaas was het te bewolkt die avond, dus ging het niet door. Maar we zaten daar op een camping, omringd door de bergen met sneeuwtoppen en een bijna volle maan en heel veel sterren. Het was werkelijk prachtig! In totaal hebben we 8 dagen rondgereden op het zuidelijk eiland. Het was flink doorkarren, want we wilden natuurlijk wel alles zien. Hoogtepunten waren naast Mount Cook, Slope Point het meest zuidelijke puntje, Milford Sound waar we een boottocht door de Sound hebben gemaakt, Queenstown een leuke stad prachtig gelegen tussen de bergen, Fox Glacier waar je dicht bij het ijs kon komen en Kaikoura een leuke stad aan het strand.
Verder hadden we het op de zuidelijk eiland zo gepland dat we om de nacht op een DOC (Departement of Conservation) camping sliepen. Die waren niet alleen erg goedkoop, maar hadden ook de meest prachtige locaties, midden in natuurparken. Meestal hadden we geen douches, dus dan sliepen we de andere nacht op een gewone camping, zo hadden we ook stroom voor onze campervan. En we hebben werkelijk overal, op elke camping, bij elke attractie, Nederlands gehoord. En vaak nog Limburgs ook! De Nieuw-Zeelanders zelf zijn ontzettend vriendelijk, ze helpen je met alles en zijn altijd in voor een praatje.
Helaas moesten we een dagje eerder met de ferry dan gedacht, want de ferry ging staken. De overtocht was in het begin erg mooi, want hij gaat eerst nog een flink stuk voor baaien heen, maar de zee was erg wild met golven tussen de 3-5 meter, dus dat was bepaald geen pretje. Aangekomen op het noordelijk eiland verbleven we eerst nog een nachtje op een veredelde parkeerplaats. Het was een gewone parkeerplaats dichtbij het centrum waar ze een wc/doucheblok hadden bijgebouwd, best grappig. Wellington zelf was een erg leuke stad, leuker dan Christchurch of Auckland. Hoogtepunten op het noordelijk eiland waren het Rugby Museum waar we zelf ook even alles uitgeprobeerd hebben zoals trappen en tackelen, de vulkanen waarvan er één een week eerder nog uitgebarsten was, voor Laura het skydiven een sprong van 12.000 feet, een Maori-avond met eten, een demonstratie van dans en wapens en het nationale diertje van Nieuw-Zeeland de Kiwi, vulkanisch landschap inclusief rokende gaten en prachtige kleuren. In totaal hebben we meer dan 5.000 km afgelegd, wat toch wel erg vermoeiend was. Maar we hebben prachtige dingen gezien en beleefd!!
Nu zijn we weer terug in Sydney. Vanavond komen de ouders en het zusje van Laura aan en een paar dagen later begint dan onze rondreis door Australië waarbij we Kerst in Melbourne vieren en oud en nieuw in Sydney.
We hebben een paar foto’s bij deze weblog gezet, de rest volgt nog.
We wensen iedereen alvast een hele fijne Kerst en al het beste voor 2013!

Lieve groetjes,
Bas en Laura

• 20 December 2012 - 12:01

Mam Meerssen:

Hallo jongelui, wat een geweldige foto's en wat een mooie reis. Geniet nog maar van het laatste stukje samen Laura 's ouders en zus.Wij beginnen al met aftellen. Groetjes tot gauw. Mam Meerssen

• 20 December 2012 - 13:45

Huize Hupkens:

Hoi Laura & Bas,

Blij te horen dat alles goed is verlopen in Nieuw-Zeeland en wat een prachtige foto' weer!
    We zijn jaloers ;-)
    En wat stoer zeg Laura, zomaar ff skydiven....
    En Bas, zelfs in Nieuw-Zeeland kun je dus al "plat kalle"!
    Geweldig dat jullie dit avontuur samen hebben kunnen beleven, helaas is dit nu bijna ten einde.....
    Maar des te lekkerder smaakt dadelijk de echte Limburgse vlaai weer bij pap en mam in Meerssen!
    Maar voor het zover is, eerst nog even genieten met Bert, Nelly & Marita.
    Gezellige kerstdagen samen en een onvergetelijk oud op nieuw daar!

Tot ziens!

Groetjes,

Stefan, Maartje & Sjors xxx

• 22 December 2012 - 17:46

Michelle & Jeroen:

Heej Bas en Laura,

De foto's zijn inderdaad heel mooi! Echt heel cool dat Laura is gaan skydiven, moet je maar durven. Leuk om weer even op de hoogte te zijn van wat jullie allemaal gedaan en gezien hebben.

Vanuit een regenachtig Meerssen wensen we jullie nog een mooie rondreis door Australië toe! Alvast fijne Kerstdagen daar in Australië en ook alvast unne gooie roetsj in Sydney!

Gr. Jeroen & Michelle xx